ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ:
– Πτυχιούχων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
– Πτυχιούχων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
ή ισοτίμων προς αυτά, Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε, της Ελλάδος ή του εξωτερικού (αναγνωρισμένα από το Δ.Ο.Α.Τ.ΑΠ)
– Πτυχιούχων Ανώτερων Σχολών υπερδιετούς και διετούς κύκλου σπουδών ή ισότιμων προς αυτές Σχολών αρμοδιότητας ΥΠΕΠΘ και άλλων υπουργείων.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν μπορούν να συμμετέχουν πτυχιούχοι ιδιωτικών Σχολών Κινηματογράφου έστω κι αν έχουν την ισοτιμία από το ΙΤΕ, ΥΑ (Γνωμοδότηση Νομικού Συμβουλίου του Κράτους 224/2004).
Στο Τμήμα Κινηματογράφου του Α.Π.Θ.
Για το Πανεπιστημιακό έτος 2024-2025
Πληροφορίες:
Γραμματεία Τμήματος Κινηματογράφου, κτίριο Διοίκησης ΑΠΘ, ισόγειο, Γραφείο 11
Τηλ: 2310991305 – 2310997398
e-mail: info@film.auth.gr
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Η Συνέλευση του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. στην αριθμ. 157/16-4-24 συνεδρίασή της αποφάσισε τα εξής σχετικά με τις κατατακτήριες εξετάσεις:
A. Όλοι/ες οι υποψήφιοι/ες θα εξετασθούν σε τρία μαθήματα
- Άσκηση δημιουργικής γραφής σεναρίου
- Ιστορία & Θεωρία Κινηματογράφου
- Φώτο-ιστορία
B. Όλοι/ες οι επιτυχόντες/ούσες θα καταταχθούν στο Ά εξάμηνο σπουδών.
Γ. Ορίστηκε η ύλη και η βιβλιογραφία για τα παραπάνω μαθήματα (παρατίθεται παρακάτω)
ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ
Οι εξετάσεις πραγματοποιούνται σε όλα τα ΑΕΙ σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία 1-20 Δεκεμβρίου.
Ακριβείς ημερομηνίες ανακοινώνονται δέκα ημέρες πριν από τις εξετάσεις.
Οι αιτήσεις για συμμετοχή στις Κατατακτήριες Εξετάσεις ακαδημαϊκού έτους 2024-2025 υποβάλλονται σύμφωνα με τον νόμο, 1-15 Νοεμβρίου.
Για το ακάδ. έτος 2024-2025 οι αιτήσεις θα υποβληθούν, μέσα στην ανωτέρω προθεσμία (1-15 Νοεμβρίου 2024), στο https://enrollment.auth.gr/
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ
– Αίτηση
– Αντίγραφο πτυχίου
ή βεβαίωση περάτωσης σπουδών.*
* Μαζί με τη βεβαίωση περάτωσης σπουδών, οι υποψήφιοι οφείλουν να καταθέσουν υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα δηλώνουν ότι σε περίπτωση επιτυχίας τους θα προσκομίσουν το αντίγραφο πτυχίου με την εγγραφή τους, σε διαφορετική περίπτωση χάνουν το δικαίωμα εγγραφής.
ΥΛΗ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Άσκηση δημιουργικής γραφής σεναρίου
Μάθημα που εξετάζει την ικανότητα των υποψηφίων στην επινόηση, στη δημιουργική σύνθεση και στην αφήγηση. Στον υποψήφιο θα δίδεται σειρά λέξεων ή μια πρόταση ή μια συνθήκη και βάσει αυτών, θα ζητείται η σύνθεση μιας μικρής ιστορίας.
Το μέγεθος του κειμένου (ο κατά προσέγγιση αριθμός λέξεων) που ζητείται από τους υποψηφίους όπως και οι αφηγηματικές επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους τόσο για τη φόρμα της συγγραφής όσο και για εκφραστικά μέσα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν (ευθύς/πλάγιος λόγος, διάλογος), καθορίζεται με σαφήνεια στην εκφώνηση των θεμάτων των κατατακτηρίων εξετάσεων.
Η φύση του συγκεκριμένου μαθήματος δεν υπαγορεύει μια συγκεκριμένη ύλη – βιβλιογραφία. Βοηθητικά οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να ανατρέξουν στα παρακάτω βιβλία:
-Σενάριο, Η τέχνη της επινόησης και της αφήγησης στον κινηματογράφο (66 ασκήσεις και 1 μέθοδος), Χριστίνα Kallas-Καλογεροπούλου, εκδόσεις «Νεφέλη», Αθήνα 2006.
-Το σενάριο, Η τέχνη και η τεχνική (οι βάσεις της σεναριογραφίας), Syd Field, εκδόσεις «Κάλβος», Αθήνα 1986.
-Το σενάριο, Από την αρχική ιδέα στην εκτέλεση, Αντώνης Κεχαγιάς, εκδόσεις «Έλλην», 1997.
Ιστορία & Θεωρία Κινηματογράφου
H ύλη αντλείται από τα ακόλουθα συγγράμματα:
Bazin, André. «Σχετικά με την εξέλιξη της κινηματογραφικής γλώσσας», σσ. 135-45, στο Τι είναι ο κινηματογράφος. Τόμος Ι. Μτφ. Κώστας Σφήκας. Αθήνα, Αιγόκερως, 1988-1989.
Bordwell, David & Kristin Thompson. Εισαγωγή στην Ιστορία του Κινηματογράφου. ΑΘήνα: Πατάκης, 2011.
Τα κεφάλαια:
«Η διεθνής εξάπλωση του κινηματογράφου, 1905-1912», σσ. 33-51.
«Ο κινηματογράφος του κλασικού Χόλλυγουντ», σσ. 67-71.
«Η ύστερη περίοδος του βωβού», σσ. 85-115 και 119-141.
«Η οργάνωση του συστήματος των στούντιο στο Χόλλυγουντ», σσ. 214-237.
«Ιταλικός Νεορεαλισμός», σσ. 359-366.
Bordwell, David & Kristin Thompson. Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου. ΑΘήνα: ΜΙΕΤ, 2004.
Τα κεφάλαια:
«Η σημασία της κινηματογραφικής μορφής», σσ. 91-115.
«Το αφήγημα ως μορφικό σύστημα», σσ. 116-155.
Stam, Robert. Εισαγωγή στη Θεωρία του Κινηματογράφου. Μτφ. Κατερίνα Κακλαμάνη. Αθήνα: Πατάκης, 2006.
Τα κεφάλαια 11 & 12, σσ. 115-127.
Θανούλη, Ελευθερία. «Η Αφήγηση στον κινηματογράφο μυθοπλασίας» στο Μαρία Κακαβούλια και Περικλής Πολίτης (επιμ.), Αφήγηση: Μία Διεπιστημονική Προσέγγιση (Αθήνα: Gutenberg, 2022): 181-208.
Φωτο-Ιστορία
Αφήγηση μιας ιστορίας με εικόνες. Η ικανότητα του υποψηφίου να αφηγείται με εικόνες, να κρατά το νήμα που συνδέει τις εικόνες αυτές.
Δίδονται 40-50 αριθμημένες φωτογραφίες. Διαφόρων ειδών, διαφόρων ποιοτήτων, διαφόρων μεγεθών. Ο υποψήφιος καλείται να επιλέξει το λιγότερο 5 από αυτές, το περισσότερο 15 και να τις βάλει σε σειρά, έτσι ώστε να αφηγηθεί μια ιστορία.
Ενδιάμεσα στις εικόνες μπορεί να χρησιμοποιήσει μικρά κείμενα 1-2 φράσεων. Ωστόσο, το βάρος δεν πέφτει στο να αφηγούνται οι λέξεις, αλλά οι εικόνες. Σε μια τέτοια προσέγγιση, η χρήση μουσικής θα δυσκόλευε παρά θα διευκόλυνε την καθαρότητα της ιστορίας. Ας την αποφύγουμε.
Μαζί με τη σειρά των φωτογραφιών, ένα κείμενο, μιας-μιάμισης σελίδας που να εξηγεί την ιστορία, κρίνεται απαραίτητο.
Για το τελευταίο μάθημα οι υποψήφιοι πρέπει να φέρουν μαζί τους ένα ψαλίδι και μία διαφανή κολλητική ταινία.
ΤΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ τηλ. 2310990520