Σύντομο βιογραφικό
Η Ελευθερία Θανούλη είναι Καθηγήτρια στη Θεωρία Κινηματογράφου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την αναπαράσταση της ιστορίας στον κινηματογράφο, την αφηγηματολογία, τον ψηφιακό κινηματογράφο, τον κινηματογράφο και την πολιτική, και τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Είναι συγγραφέας τεσσάρων μονογραφιών: Post-classical Cinema: an International Poetics of Film Narration (London: Wallflower Press, 2009), Wag the Dog: a Study on Film and Reality in the Digital Age (Νέα Υόρκη: Bloomsbury, 2013), History and Film: A Tale of Two Disciplines (New York: Bloomsbury, 2018) και A Guide to Post-classical Narration: The Future of Film Storytelling (Bloomsbury, 2023). Έχει επίσης συνεισφέρει κεφάλαια σε σημαντικές εκδόσεις, όπως The Routledge Encyclopedia of Film Theory (2013), The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media (2013) και The Routledge Companion to Cinema and Politics (2016).
Πρόσφατες δημοσιεύσεις
Μονογραφίες
A Guide to Post-classical Narration: The Future of Film Storytelling (Bloomsbury, 2023)
History and Film: A Tale of Two Disciplines (New York: Bloomsbury, 2018)
Distinction: A Choice Outstanding Academic Title
Wag the Dog: A Study on Film and Reality in the Digital Age (New York: Bloomsbury, 2013)
Post-classical cinema: An international poetics of film narration (London: Wallflower Press, 2009)
Άρθρα σε περιοδικά με κριτές
“Μελετώντας την ιστορική αναπαράσταση στον κινηματογράφο: εργαλεία και έννοιες,” Θεάτρου Πόλις, 5-7 (2019-21): 25-37.
“A Nazi hero in Greek cinema: history and parapraxis in Kostas Manousakis’s Prodosia.” Journal of Greek Media & Culture 1.1 (2015): 63-77.
Οι προοπτικές για τον Ευρωπαϊκό κινηματογράφο: τα νέα διακυβεύματα και οι στρατηγικές στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, Ουτοπία, 91(Σεπτ. –Οκτ. 2010): 165-178.
“Art cinema’ narration today: Breaking down a wayward paradigm,” Scope 14 (2009): 1-14.
“Narration in World cinema: mapping the flows of formal exchange in the era of globalization,” New Cinemas, vol. 6, 1, (2008): 5-16.
“Orson Welles and Rouben Mamoulian: Dr. Jekyll and Mr. Hyde?” Kinema, 30, (2008): 79-92.
“Post-classical narration: a new cinematic paradigm in contemporary cinema,” New Review of Film and Television Studies, vol. 4, 3, (2006): 183-196.
“World War II revisited: narration and representations of War in Terrence Malick’s The Thin Red Line,” Kinema, Spring (2005): 45-60.
“Hyperreal space and urban experiences in contemporary Greek cinema,” Cinema et Cie, no. 5, October (2004): 100-6.
Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους
“Satire and realism in the historical film” in Kim Nelson, Marnie Hughes-Warrington and Mia Treacy (eds), The Routledge Companion to Historical Cinema (New York: Routledge) (forthcoming).
“The History of Film on Film: Some Thoughts on Reflexive Documentaries” in Malte Hagener and Yvonne Zimmermann (eds), Histories of Film History: Materials and Methods (Amsterdam: Amsterdam UP) (forthcoming).
“Η Αφήγηση στον κινηματογράφο μυθοπλασίας” στο Μαρία Κακαβούλια και Περικλής Πολίτης (επιμ.), Αφήγηση: Μία Διεπιστημονική Προσέγγιση (Αθήνα: Gutenberg, 2022): 181-208.
“Representing 9/11 in Hollywood cinema” in Yannis Tzioumakis and Claire Molloy (eds), The Routledge Companion to Cinema and Politics (New York: Routledge, 2016): 301-311.
“Debating the Digital: Film and Reality in Barry Levinson’s Wag the Dog” in Carol Vernallis, Amy Herzog and John Richardson (eds), The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media (Oxford: Oxford UP, 2013): 350-368.
“Film style in Old Greek Cinema: the case of Dinos Dimopoulos” in Lydia Papadimitriou and Yannis Tzioumakis (eds), Greek Cinema, Texts, Histories, Identities (Bristol/Chicago: Intellect, 2012): 221-238.
“Οι κινούμενες εικόνες στην ψηφιακή εποχή: Διερευνώντας τις αλλαγές στη φύση και τη μορφή του κινηματογραφικού μέσου” στο Γρηγόρης Πασχαλίδης, Μιχάλης Κοκκώνης και Φιλήμων Μπαντιμαρούδης (επιμ.) (2010), Τα ψηφιακά μέσα: ο πολιτισμός του ήχου και του θεάματος (Αθήνα: Κριτική): 83-113.
“Looking for Access in Narrative Complexity. The new and the old in Oldboy” in Warren Buckland (ed.), Puzzle films: Complex Storytelling in contemporary cinema (Malden ΜΑ: Wiley-Blackwell, 2009): 217-232.
“To Be or Not to Be Post-Classical? That is the Question” in Patricia Pisters, Jaap Kooijman and Wanda Strauven (eds), Mind the Screen: Media Concepts According to Thomas Elsaesser (Amsterdam: Amsterdam UP, 2008): 218-228.
Λήμματα σε εγκυκλοπαίδειες
“Narration,” in Edward Branigan and Warren Buckland (eds), The Routledge Encyclopedia of Film Theory (London: Routledge, 2013): 328-332.
“Diegesis,” in Edward Branigan and Warren Buckland (eds), The Routledge Encyclopedia of Film Theory (London: Routledge, 2013): 133-137.
Ώρες συνεργασίας:
Τρίτη 8.30-12.00